marți, 18 noiembrie 2008

amine heterociclice


prajirea carnii in tigaie sau pe gratar (chiar si la cuptor) creaza, prin reactia aminoacizilor si a creatinei la temperatura inalta, o serie de compusi cancerigeni genotoxici care se numesc amine heterociclice (dungile alea negre care se formeaza pe gratar, care ii dau gustul bun :-) 

acesti compusi cresc riscul de cancer de stomac, cancer colorectal, pancreatic, de prostata si chiar si riscul de cancer de san

un studiu a constatat ca marinarea carnii in bere timp de 6 ore inainte de prajire a redus nivelul aminelor heterociclice cu 88%. rezultate similare s-au obtinut si prin marinarea carnii timp de o ora in ulei de masline si mirodenii. un exemplu aici. marinarea in vin rosu a redus nivelul aminelor heterociclice cu 40% 

un alt studiu a aratat ca o carne gatita la microunde 2 minute inainte de prajire are cu 90% mai putine amine heterociclice decat una pusa direct pe foc

efectele negative ale aminelor heterociclice sunt contracarate si de antioxidantii (plus fibrele) din fructe, legume si ceai

5 comentarii:

  1. pai nu era vorba ca microundele nenoroceste alimente...

    tu personal marinezi carnea inainte sa o pui pe gratar sau peste inainte sa-l bagi la cuptor?

    RăspundețiȘtergere
  2. eu nu ma stresez cu microundele. se pare ca au chiar intrebuintari sanatoase

    uneori o cumpar marinata. de acum incolo o s-o marinez chiar eu. in bere mi se pare cel mai simplu

    RăspundețiȘtergere
  3. In bere ce chestie.Daca ii zic asta lui taicamiu imi da cu berea in cap :-)
    Oricum am sa incerc si eu sunt curios ce gust are :-)

    RăspundețiȘtergere
  4. Am o intrebare daca o marinez in ulei de masline mai pot folosi acel ulei ?

    RăspundețiȘtergere